Newsletter

Une Newsletter est rédigée régulièrement par le Secrétariat de la SSRE. Elle informe les membres des actualités relatives au comité de direction, à la politique de l'éducation et des sciences, aux mises au concours de prix, à l'encouragement de la relève, aux formations continues et aux appels à contributions. La prochaine Newsletter paraîtra fin mars 2020.

Newsletter actuelle 4/2019 (PDF)

Dernières newsletters

Mises au concours de postes

Mises au concours de postes

Manifestations /Annonces

Fevrier 2020
ISME Research Pre-Conference Seminar
27 – 31 July 2020, University of Jyvaskyla, Finland

The purpose of the 34th ISME World Conference 2020 is to foster global understanding and cooperation among the world's music educators, by strengthening ties and sharing ideas about different aspects and issues within music education, in ways that promote music education for people of all ages throughout the world. Given the current global reality, the conference theme Visions of Equity and Diversity is a timely reminder of music’s power to unite our humanity while respecting our differences. The conference theme encourages opportunities for dialogue and international collaborations that are thought-provoking and innovative, and that place equity and diversity at the heart of music education scholarship and practices world-wide.
Like the International Society ME World Conference theme reflects (Visions of Equity and Diversity), the 28th ISME Research Commission places equity and diversity at the heart of music education research in order to foster evidence-based practices world-wide.

Registration opens February 2020
More information:www.isme-commissions.org


6. Forum Pädagogische Organisationsforschung
Pre-Conference für Wissenschaftler*innen in der Qualifikationsphase im Vorfeld der Jahrestagung der Sektion Organisationspädagogik 2020
26. - 27. Februar 2020, Universität Kiel, Deutschland
Als Forschungswerkstatt bietet das Forum einen Rahmen zur Präsentation laufender Forschungsvorhaben. Es können erste Projektideen, Überlegungen zur Entwicklung einer Forschungsfrage, zur theoretischen Grundlage, zum methodischen Design oder zu ermittelten Befunden eingebracht werden. Auch die gemeinsame Analyse empirischer Daten oder die Diskussion von Auswertungsstrategien können Gegenstand des Forums sein. In thematischer Hinsicht sind alle Präsentationen willkommen, die den Zusammenhang von ‚Pädagogik und Organisation’ aufgreifen – Präsentationen der Pre-Conference sind dabei nicht an den thematischen Schwerpunkt der Jahrestagung gebunden.

Weitere Informationen: www.forum-orgpaed.net


Jahrestagung der Sektion Organisationspädagogik der DGfE:
«Organisation zwischen Theorie und Praxis»
27./28. Februar 2020, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel, Deutschland
Pre-Conference für Wissenschaftler*innen in der Qualifikationsphase: „Forum Pädagogische Organisationsforschung“
26. Februar 2020

Die Tagung setzt sich zum Ziel, den komplexen Relationen zwischen Theorie und Praxis der Organisation, zwischen Wissen und Können, Regelerwartungen und -praktiken etc. sowohl theoretisch-konzeptionell, methodisch-methodologisch, als auch empirisch und praxisreflexiv nachzugehen.

Weitere Informationen: www.jahrestagung-organisationspaedagogik.uni-kiel.de/de


3. internationales Symposium von PULS:
«Nachhaltige Beteiligung: Vom Schul(um)bau zur Lernraumentwicklung»
27. – 28. Februar 2020, Pädagogische Hochschule FHNW, Campus Muttenz

In diesem Symposium von PULS (Professionelle Unterstützung von Lern- und Schulraumentwicklung) werden Formen der Beteiligung zur Lernraumentwicklung anhand von praktischen Beispielen und u.a. mit besonderer Berücksichtigung der Beteiligung von Schüler/innen diskutiert. Soziologische, historische und erziehungswissenschaftliche Perspektiven werden eingebracht. Der Transfer des Themas Lernen & Raum in die Hochschullehre wird vorgestellt. 

Weitere Informationen: events.fhnw.ch


Appel à communication
Colloque "Alliances éducatives" sur le thème : Les « alliances » face aux « nouvelles » problématiques éducatives à l’école : enjeux, tensions et controversies
14 et 15 mai 2020 à l'Université Cergy-Paris (CY), Site de Gennevilliers, France

Ce colloque est co-organisé par EMA, le LASALE, le LIRTES et l'OUIEP. Il s’intéresse aux termes et aux enjeux liés aux « alliances » éducatives dans le champ de l'école et du travail social, et interroge les conditions de leur émergence, les usages qui les caractérisent et leur efficacité supposée. Ces alliances sont envisagées en lien avec des objets qui font problèmes à l'école : le décrochage scolaire, les violences scolaires, l’absentéisme, le harcèlement ou les questions de genre ou de diversité en éducation par exemple.

Date limite des soumissions: 28 février 2020 
Début des inscriptions: 15 mars 2020
Informations complémentaires: lasale5.sciencesconf.org


International Perspectives in Education Congress: “Current Trends in Education”
2 -3 April 2020, University of the Aegan, Mytilini, Lesvos Island, Greece

The conference offers an international and clearly interdisciplinary stage for presenters and participants from all around the world. Within the large scope of the conference, there will be practitioners and researchers from diverse backgrounds and provide a space for debate, reflection and the exchange of experience and good practice in education through new developments, technologies and approaches.
The Organization Committee of the IPiE2020 wishes to welcome all participants; researchers, academics, educators, teaching staff and post-graduates of universities, higher education institutions and related agents for teaching and training in professional skills.

Early Bird Registration closes: 28 February 2020
More information: ipie2020.org


Call for Papers
WERA-IRN Extended education in thriving communities: Toward a sustainable future
17 - 19 September 2020, Reykjavik, Iceland

The aim of the third WERA-IRN Extended Education conference is to explore the multiple ways in which extended education programs, research and theories help communities and individuals prepare for a sustainable future — a future that involves educating responsible and active citizens.
The conference aims to connect research and practice from international, national and local perspectives, and to engage researchers from different disciplines such as psychology, education, sociology, youth development, and more.

Abstract submission deadline: 29 February 2020
More information: www.ewi-psy.fu-berlin.de



Mars 2020
Symposium Kompetenzdiagnostik
6. März 2020, Universität Bern

Zum Auftakt des CAS Förderorientierte Kompetenzdiagnostik 2020/21 sind alle Interessierten herzlich eingeladen, am Symposium «Kompetenzdiagnostik» teilzunehmen. Das Symposium umfasst zwei Vorträge rund um PISA von Prof. Dr. Stephan Schönenberger (PHSG) und Dr. Fabian Zehner (DIPF) sowie die Vorstellung des CAS und des neu lancierten Netzwerkes für förderorientierte Kompetenzdiagnostik und Fachdidaktik «Lernwege».

Anmeldefrist: 1. März 2020
Weitere Informationen: www.edu.unibe.ch


Tagung „Gegenwart und Zukunft sozialer Dienstleistungsarbeit. Chancen und Risiken der Digitalisierung in Sozialer Arbeit, Pflege und Erziehung“
12. und 13. März 2020 in Nürnberg, Deutschland

Ziel der Konferenz ist, die Praxis der sozialen Dienstleistungsarbeit im Kontext des digitalen Wandels zu analysieren. Sie soll Gelegenheit bieten, die Verwendung digitaler Technologien in beruflichen Alltagspraktiken in der Sozialen Arbeit, Pflege und Erziehung vergleichend in den Blick zu nehmen und den Einfluss des digitalen Wandels auf die Berufspraxis, die Profession sowie die Arbeit mit Klientinnen und Klienten zu reflektieren, dies auch insbesondere mit einem bildungswissenschaftlichen Blick auf diese Thematik. 

Anmeldefrist: 5. März 2020
Weitere Informationen: eveeno.com


Call for Papers
Convegno sul plurilinguismo: Homo digitalis – qu’en a-t-il à faire du plurilinguisme?
1 et 2 octobre 2020, HEP-VS à Brigue

Les organisateurs de cet événement connu sous le nom « Convegno sul plurilinguismo » sont les HEP des Cantons du Valais, du Tessin et des Grisons. Cet événement bisannuel est dédié au plurilinguisme. La responsabilité de l’organisation et la coordination du Convegno 2020 incombe à la HEP du Valais. Des chercheurs, des enseignant-e-s et des professionnel-le-s compétent-e-s discuteront sur la promotion de la compréhension linguistique et culturelle dans un monde numérique.

Dépôt des contributions jusqu’au 15 mars 2020
Informations complémentaires: www.hepvs.ch


Call for Papers
Kindheit unter Spannung. Konflikte und Ungleichheiten in den Bildungsprogrammen früher Kindheit.
Gemeinsame Sektionsveranstaltung der Sektionen „Soziologie der Kindheit“ und „Bildung und Erziehung“ auf dem DGS-Kongress 2020
14. – 18. September 2020 in Berlin, Deutschland

Frist für Abstracts: 16. März 2020
Weitere Informationen: www.bildungssoziologie.de


Call for Papers
Zur Governance von regionalen Ungleichheiten in den Bildungschancen und deren spannungsreiche gesellschaftliche Folgen
Sektionsveranstaltung der Sektion „Bildung und Erziehung“ auf dem DGS-Kongress 2020
14. – 18. September 2020 in Berlin, Deutschland

Frist für Abstracts: 16. März 2020
Weitere Informationen: www.bildungssoziologie.de


Appel à communication
Colloque mort et deuils en milieux scolaires -
7 et 8 septembre 2020, HEP Vaud, Lausanne

Ce colloque scientifique, organisé par l'UER Didactiques des sciences humaines et sociales et l’UER Développement de l’enfant à l’adulte, souhaite contribuer à la réflexion sur la place de la mort et du deuil à l’école, au rôle de l’institution scolaire et des professionnels de l’enseignement dans la gestion d’un évènement qui se révèle toujours particulier et contextuel, et aux divers partenaires qu’elle sollicite pour faire face à ces situations parfois difficiles. Il aimerait questionner les conceptions des rôles que les différents professionnels pensent endosser dans ce genre de situations, mais aussi investiguer les pratiques adoptées, les partenariats mis en place pour faire face et résoudre les situations, tout en mesurant l’écart entre les procédures, directives ou marches à suivre que l’institution scolaire propose et les ressources que les professionnels mobilisent pour s’adapter et s’acquitter au mieux de leur tâche.

Délai de soumission: 16 mars 2020
Informations complémentaires: www.hepl.ch


34th World Conference for the International Society for Music Education ISME:
Visions of Equity and Diversity
2 - 7 August 2020, Helsinki, Finland

ISME is delighted to be working with our partners at the Sibelius Academy, University of the Arts Helsinki, on this exciting event that will bring together music education professionals from around the world.
The ISME 2020 World Conference is organized by ISME in cooperation with the University of the Arts Helsinki, and aims to foster global understanding and cooperation by strengthening ties and sharing ideas that promote music education as a culturally responsive, inclusive, and life-long transformative journey. Given the current global reality, the conference theme Visions of Equity and Diversity is a timely reminder of music’s power to unite our humanity while respecting our differences. The conference theme encourages opportunities for dialogue and international collaborations that are thought-provoking and innovative, and that place equity and diversity at the heart of music education scholarship and practices world-wide.

Early Bird until March 17, 2020
More information: www.isme2020.fi


«Bildung und soziale Ungleichheit»
Gemeinsame Frühjahrstagung der Sektionen „Soziale Ungleichheit und Sozialstrukturanalyse“ und „Bildung und Erziehung“
19. - 20. März 2020, am Leibniz-Institut für Bildungsverläufe (LIfBi), Bamberg, Deutschland

Willkommen sind insbesondere Einreichungen, die neue Ansätze zur Rolle von Bildung für die Entstehung, Verfestigung oder den Wandel von sozialen Ungleichheiten vorstellen; die gesellschaftliche und politische Spannungsfelder sowie deren pädagogische und bildungspolitische Bearbeitung untersuchen, die sich aus der Legitimationsfunktion von Bildung für soziale Ungleichheiten ergeben; die dem komplexen Verhältnis von Bildung, Stratifizierung und Ungleichheit auf den Grund gehen und dabei ggf. auch Zusammenhänge von sozialer Herkunft mit anderen Ungleichheitslinien wie Geschlecht, ethnischer Herkunft oder dem Alter analysieren oder die Veränderungen in der Konfiguration von Bildung und Ungleichheit in den Blick nehmen. Explizit sind Vorträge und Poster mit unterschiedlichen methodischen und theoretischen Forschungsansätzen zu diesen Themenfeldern eingeladen, die sich auf verschiedene Teilbereiche des Bildungssystems, aber auch auf non-formale und informelle Bildung beziehen können.

Weitere Informationen: www.bildungssoziologie.de


18th Leading House Lecture on Economics of Education
held by Prof. Paul Osterman, MIT Sloan School of Management:
«Skills, Training, and The Future of Work: A Perspective from the United States»
24 March 2020, 12:30-13:30, University of Zurich, Plattenstrasse 14, Room PLM 103/104

What skills will be needed as the contours of the labor market shift and how will they be delivered? This talk will address these questions drawing upon data and fieldwork regarding employer labor demands and employment practices as well as the performance of training institutions. In addition, the talk will discuss the first results from a new and original national survey that provides hitherto unavailable insight into how American workers obtain workplace skills over their careers. The talk will conclude by discussing policy options for moving forward.

Invitation (PDF)


Conference “Heterogeneity and Inequality –
Differentiation in Education and Consequences for Educational Inequalities”
5 – 6 November 2020, University of Berne / University of Teacher Education Berne

The Swiss Sociology of Education Research Network invites scholars to contribute to its next biannual conference.
Paper or poster submissions that address the conference theme are especially encouraged. However, contributions relevant to the broad research agenda in the field of sociology of education are welcome.
Please prepare a structured abstract of max. 600 words.

Submit before March 30, 2020.
Conference website & detailed call: www.soceduc.edu.unibe.ch   
Direct link for abstract submissions: www.conftool.com/soceduc


Appel à communication
Colloque Doctoral International de l’Éducation et de la Formation, 5ème edition:
«2020, quels enjeux pour l’éducation et la formation?»
27 et 28 octobre 2020, Nantes, France

Les doctorant.e.s du Centre de Recherche en Éducation de Nantes (CREN http://cren.univ-nantes.fr/), en partenariat avec les doctorant.e.s du Centre de Recherche sur l’Éducation, les Apprentissages et la Didactique (CREAD https://www.cread-bretagne.fr/) organisent la cinquième édition du Colloque doctoral international de l’éducation et de la formation (CIDEF).
Ce colloque s'adresse aux doctorant.e.s et jeunes docteur.e.s (ayant soutenu depuis moins de deux ans) de toutes les disciplines dont les travaux traitent de la dimension formative sous tous ses aspects.
Le CIDEF 2020 est un temps de rencontre qui permet de faire connaître l’actualité des recherches en cours sur l’éducation et de la formation chez les doctorant.e.s. C’est également l’opportunité pour ces derniers de présenter et valoriser leurs travaux auprès de leurs pairs et de la communauté scientifique.

Date limite de soumission: 30 mars 2020
Informations complémentaires : cidef2020.sciencesconf.org/


Call for Papers
Beyond Multilingualism – Translanguaging in Education
2—3 November 2020, University of Basel, Basel

The Institute for Educational Sciences of the University of Basel and the Schaffhausen University of Teacher Education invite proposals for the two-day international conference on “Beyond Multilingualism – Translanguaging in Education” at the University of Basel, Switzerland, 2—3 November 2020. This conference takes a transdisciplinary approach to translanguaging in education. It examines how translanguaging is perceived, its impact and its implications, especially in the classroom. We are particularly interested in the relationship between everyday linguistic practices and language policies in education. To what extent are multilingualism and translanguaging taken into account as institutional issues in educational public spaces? What are the linguistic practices of various stakeholders in their diverse educational institutions?

Deadline for submission: 31 March 2020
More information: bildungswissenschaften.unibas.ch



Avril 2020
European Conference on Educational Research – ECER & Emerging Researchers‘ Conference 2020 Glasgow: “Educational Research (Re)connecting Communities”
25 - 28 August 2020, Glasgow, UK

The ECER 2020 in Glasgow intends to interrogate the capacity of educational research to address the complexity of the challenges that are encountered in connecting and reconnecting communities in contemporary Europe.

Registration starts: 1 April 2020
More information: eera-ecer.de/


International Conference : The Role of Universities in Addressing Societal Challenges and Fostering Democracies : Inclusion, Migration and Education for Citizenship
2 – 3 April 2020, University of Akureyri, Iceland

This conference seeks to bring together papers that address conceptual and practical concerns and that develop new critical understandings of the role of universities in fostering democracy and addressing migration and other societal changes; that aim to reach a broader dialogue between university and multicultural society; and that establish discussions on migration and mobilities between diverse communities in academia and the public sector. Papers that open the boundaries of thinking about migration, democracy and the role of universities are especially welcome.

More information about the conference : www.unak.is


The dispositive of autonomy in the learning society
Konstruktionen des selbständigen Bildungssubjekts
La fabrique de l’individu autonome et ses contextes éducatifs
2 - 3 April 2020, Berne

This research colloquium is organized by the research team of the SNF project "Guidance towards self-governance - An ethno-graphic study on school settings of self-directed learning”. The aim of the research colloquium is to theoretically frame and empirically analyze the dispositive of autonomy in various educational contexts from a social science perspective. In connection with the conference, a publication is planned in which the presented papers can be published in revised form.
Young researchers are encouraged to participate. Thanks to the financial support of the Swiss Academy of Humanities and Social Sciences the travel and accommodation expenses of the contributors will be reimbursed.

More information: www.phbern.ch


Colloque “Éduquer à la sexualité. Religions, laïcités et sexualités”
2 - 3 avril 2020, Campus Condorcet, Paris-Aubervilliers, France

Ce colloque cherche à mieux connaître ce qui se pratique sur le terrain, en éducation à la sexualité, dans un contexte marqué par le pluralisme religieux, un débat récurrent autour de la notion de laïcité, l’appesantissement des inégalités sociales mais aussi par un questionnement vif des rapports sociaux de sexe, visible notamment avec le mouvement de libération de la parole qu’a été #MeToo en 2017.
Il vise à présenter un état actualisé de la question, selon des approches historique, sociologique, ethnographique et politiste. Dans le cadre de ce colloque, on envisagera les politiques qui conduisent à la mise en œuvre de l’éducation sexuelle, les acteurs et les actrices qui la transmettent mais aussi les publics ciblés et les instruments mobilisés.

Informations complémentaires : www.unires-edusante.fr


Rencontres de LIFE: “Soigner le milieu. Actualité et fécondité de la pédagogie institutionnelle”
4 avril 2020, 08h30-17h00, Université de Genève, bâtiment d’Uni Mail, Genève 

Les Rencontres de LIFE, organisées en collaboration avec l’École de la Neuville, les équipes AFORDENS et ERHISE de la Section des sciences de l’éducation, et des membres de la HEP Vaud et du Laboratoire EMA de l’Université de Cergy-Pontoise. Entrée libre. Inscription en ligne.

Informations complémentaires: www.unige.ch


Grazer Grundschulkongress: “Qualität von Schule und Unterricht”
1. bis 3. Juli 2020

Dieser von der Pädagogischen Hochschule Steiermark (PHSt) und der Kirchlichen Pädagogischen Hochschule Graz (KPH) organisierte Kongress setzt sich zum Ziel, die Weiterentwicklung der Grundschule durch wissenschaftliches Forum zu unterstützen, indem Forschungsergebnisse und Konzepte auf fokussierte Weise diskutiert werden. Anknüpfend an den ersten Grazer Grundschulkongress lädt der zweite wieder dazu ein, den Austausch zwischen Grundschulforscherinnen und -forschern zu fördern und damit zu einer Verdichtung der Evidenzbasis für Schulen, Schulverwaltung, Bildungspolitik und LehrerInnenbildung beizutragen. Ausgewählte Beiträge sollen in einem Kongressband festgehalten werden.

Anmeldungen Early Bird: bis 15. April 2020
Weitere Informationen: www.ggsk.at


2nd International Arts and Creativity in Education Conference: Art in Lifelong Learning
25 – 26 April 2020, Westin Hotel, Zagreb, Croatia

This international conference is coorganized by the Faculty of Teacher Education of the University of Zagreb in partnership with the Museum of Arts and Crafts, the Academy of fine Arts, the Academy of Dramatic Arts, the School of Applied Arts and Design, and the Academy of Music.
The ACE 2020 Conference will offer heterogeneous content from different fields of artistic creation.

More information: acezagreb.com


Call for Papers
Jahrbuch für Allgemeine Didaktik 2020 :
Allgemeine Didaktik und Reflexion von Lehr- und Lernprozessen

Aufgrund ihrer Bedeutung für die Professionalität von Lehrpersonen erfährt die Reflexionsfähigkeit besondere Beachtung in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung und wird in vielfältigen Settings gefördert. Dies eröffnet ein weites Feld von Zugängen und Forschungsfragen. Mit dem geplanten Heft wird diese Thematik aufgegriffen. Beiträge, die sich theoretisch oder empirisch mit Fragen zur Förderung der Reflexionsfähigkeit, zum Stellenwert von Reflexion und Reflexivität in Bildungsprozessen sowie zu Möglichkeiten und Grenzen der Allgemeinen Didaktik als Bezugsrahmen auseinandersetzen, sind erbeten.

Einreichfrist : 30. April 2020
Weitere Informationen : phzh.ch


17th National and 9th Ibero-American Conference on Pedagogy:
“Networking Education: Diverse Realities, Common Horizons”
WERA 2020 Focal Meeting
1, 2 and 3 July 2020, Santiago de Compostela, Spain

The World Education Research Association (WERA) invites submissions for papers, symposia, and posters for the 2020 WERA Focal Meeting to be held in Santiago de Compostela, Spain. The conference seeks to feature research that includes more than one country or is comparative, cross-cultural, international, or transnational in conceptualisation, scope, or design.
The Meeting is an integral part of the 17th Spanish & 9th Ibero-American Education Conference, organized by the Spanish Pedagogical Society (SEP) and the University of Santiago de Compostela. As one of the founding members of WERA, the Spanish Pedagogical Society is pleased to host this event.

Early bird registration: until April 30, 2020
Registration until June 20, 2020
More information: wera-compostela.com



Mai 2020
Methodenwoche 2020 der Pädagogischen Hochschule FHNW
15. – 19. Juni 2020, Pädagogische Hochschule FHNW, Campus Brugg-Windisch

Die jährlich stattfindende Methodenwoche des Instituts für Forschung und Entwicklung (IFE) an der Pädagogischen Hochschule FHNW bietet ein interdisziplinäres Kursangebot zu forschungsmethodischen Themen für Nachwuchswissenschaftlerinnen und Nachwuchswissenschaftler sowie alle interessierten Forschenden der Pädagogischen Hochschule FHNW, der anderen acht Hochschulen der FHNW sowie anderer Hochschulen und Universitäten (inter-)national.
Die 2- bis 3-tägigen Methodenkurse sind als Workshops konzipiert, in denen die Teilnehmenden die neu erlernten Verfahren und Methoden möglichst an ihren eigenen Daten erproben und die resultierenden Ergebnisse anwenden und diskutieren können. Zur Seite stehen Ihnen erfahrene Dozierende, die sowohl über forschungsmethodische als auch didaktische Expertise verfügen.

Anmeldefrist: 1. Mai 2020
Weitere Informationen: www.fhnw.ch


Interdisciplinary Conference
« Art and Digital Capital. The Significance of Digital Practices at Universities of the Arts and Beyond »
7-8 May 2020, Bern University of the Arts HKB, Berne

The conference is based on the results of the research project “Digital capital in action: on the transformation of digital practices at universities of the arts”. Starting from a very open concept of the “digital”, the project entailed making ethnographic observations and carrying out qualitative interviews and focus group conversations.
Welcome are artistic, scholarly and transdisciplinary contributions, workshops and performances from students, artists and researchers that can be assigned to
1) Digital habitus
2) The digital university landscape
3) Shifting (digital) job profiles in the arts
and that are connected to the discourse about digital transformation at art universities or similar training institutions.
More information : www.hsozkult.de


Call for Papers
4th International INASTE Congress: "Realizing Humanity. Perspectives in Education / Perspektiven für Bildung und Erziehung"
13 – 15 May 2020, Vienna, Austria

Der 4. Kongress des International Networks for Academic Steiner Teacher Education (INASTE) lädt WissenschaftlerInnen und PädagogInnen zur gemeinsamen Reflexion aktueller Herausforderungen und zur Entwicklung pädagogischer Perspektiven der Humanität ein. Im Sinne eines offenen und pluralen Diskurses über Fragen der Menschlichkeit werden dabei inhaltlich wie methodisch unterschiedliche Zugänge begrüßt. Eher grundlagenorientierte, philosophische, soziologische und anthropologische Beiträge sind ebenso gewünscht, wie empirische Untersuchungen und pädagogisch-praktische Darstellungen.

Weitere Informationen: www.inaste-network.com


Call for Papers  
For special issue «International Perspectives on Digital Games and Inclusion»

This special issue seeks to bring together global insights into current developments at the nexus of digital gaming and inclusion in education and beyond. Different educational foci and different stages of game design, development and implementation are welcome. A wide variety of perspectives both in terms of gamers and content, including (among others) people with disabilities, people with migration or refugee background, cross-generational groups, and LGBTIQs are welcome, as we understand inclusion as a broad concept. Both empirical and theoretical approaches from different disciplines and locations are welcome, and especially want to emphasize participatory approaches, also in the dissemination of games. 

Deadline for abstracts: 14 May 2020
More information: www.digitalcultureandeducation.com


Colloque ASSH: Les sciences sociales et l’innovation
19 mai 2020, 13:30 - 17:30, Université de Neuchâtel

Les sciences humaines et sociales contribuent de manière décisive aux innovations dans le monde économique et dans la société. Car les innovations ne consistent pas seulement à développer de nouvelles technologies, mais comprennent aussi leur diffusion et leur exploitation dans de nouveaux produits, processus et pratiques.
Le colloque « Les sciences sociales et l’innovation » se focalise sur la question de savoir où et comment les sciences humaines et sociales peuvent être non seulement « facilitatrices » (enabling sciences) mais aussi « génératrices » d’innovations.
Le colloque se base sur le rapport « L'apport des sciences humaines et sociales à l’innovation en Suisse », commandé par le Secrétariat d’État à la formation, à la recherche et à l’innovation, qui sera publié au cours du premier trimestre de cette année.

Inscriptions jusqu’au 14 mai 2020
Informations complémentaires: sagw.ch


Call for Papers
Zeitschrift für Hochschulentwicklung ZFHE, Themenheft 15/3: «Diversität an Hochschulen – Chancen und Herausforderungen auf dem Weg zu exzellenten und inklusiven Hochschulen»

Herausgeber/innen: Dr. Regina Aichinger (FH OÖ), Prof. Dr. Frank Linde (TH Köln), Dr. Nicole Auferkorte-Michaelis (Universität Duisburg-Essen)
Erscheinungstermin: Oktober 2020

Deadline für die Einreichung von vollständigen Beiträgen: 15. Mai 2020
Weitere Informationen:www.zfhe.at


Congrès de la SSRE 2020
«Les savoirs au carrefour de la recherche, des pratiques et de la formation»
22 – 24 juin 2020 à Bienne

Le Congrès annuel 2020 de la Société suisse pour la recherche en éducation (SSRE), qui est organisé par la HEP-BEJUNE, invite les chercheures et les chercheurs à questionner, dans le champ de l’éducation, les savoirs situés au carrefour de la recherche, des pratiques et de la formation.
Les conférences plénières et les sessions du congrès sont organisées autour de trois axes thématiques dans lesquels les participant·e·s sont invités à inscrire leurs contributions. Il est toutefois possible de proposer une contribution hors thématique en l’inscrivant dans le quatrième axe.
Axe thématique 1 : les savoirs et l’individu
Axe thématique 2 : les savoirs et les interactions entre individus
Axe thématique 3 : les savoirs et les institutions
Axe 4 : hors thème

Inscriptions jusqu'au 20 mai 2020
Informations complémentaires : events.hep-bejune.ch


Jean Piaget Society (JPS) 2020 « Constructivism »
28 - 30 May 2020, Philadelphia, USA

The occasion of the 50th anniversary of the JPS provides a unique and timely opportunity to both celebrate the birth and history of the Jean Piaget Society, and critically examine Piaget’s enduring contributions to contemporary developmental scholarship and practice. The 2020 conference theme focuses on constructivism, a foundational tenet of Piaget’s theory and the School of Geneva.

More : www.piaget.org



Juin 2020

dieS-Sommerschule 2020: «Digitalität und Schreiben»
2.-4. Juli 2020, Pädagogische Hochschule Zürich, Zürich

Die dieS-Sommerschule 2020 widmet sich der Frage, welche Effekte und welchen Nutzen die Digitalisierung für das Schreiben hat. Diese sich an Early Stage Researchers richtende Veranstaltung bietet Möglichkeiten, an verschiedenen Formaten zu partizipieren, zudem gibt es diverse Stipendien.

Anmeldeschluss: 20. Juni 2020
Weitere Informationen: phzh.ch/dies2020


Call for papers
4th international VET Conference: “Crossing Boundaries”
8 to 9 April 2021 in Muttenz/Basel

The Bern University of Teacher Education and the University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland, School of Education jointly organize this conference. A particular focus will be on Vocational Education and Training Pathways and Lifelong Learning with respect to the three reference levels Systems, Institution and Agency, and Practice and Actors. We invite researchers from the field of vocational education and training and lifelong learning as well as from adjacent disciplines to contribute a presentation and a paper to the conference in 2021.

The call for papers is open until 30 June 2020.
More information: onedrive.live.com



Septembre 2020

Save the date
20th Leading House Lecture, held by Prof. David Figlio
Dean of the School of Education and Social Policy at Northwestern University
7 September 2020, 12.00 pm, University of Zurich

David Figlio is the Orrington Lunt Professor of Education and Social Policy and Faculty Fellow of the Institute for Policy Research at Northwestern University. He is editor-in-chief of the Journal of Human Resources. He is a member of the National Academy of Education, serves as a research associate at the National Bureau of Economic Research and is a fellow of the IZA Institute of Labor Economics. He has served on numerous national education task forces and panels, and advised the governments of nations on five continents on the design, implementation, and evaluation of education policy. His research focuses on school accountability, higher education practice, policy design, and the link between health and education.

More : www.educationeconomics.uzh.ch


2. Innsbrucker Fachtagung zur Elementarpädagogik
«Perspektiven auf Bildungsverläufe in Kindergarten und Grundschule»
25. September 2020, 9:30 – 17:30 Uhr, Karl-Rahner-Platz 3, 6020 Innsbruck, Österreich

Diese zweite Fachtagung zur Elementarpädagogik wird gemeinsam von der Leopold-Franzens-Universität Innsbruck und der Pädagogischen Hochschule Tirol veranstaltet. Perspektiven auf Bildungsverläufe in Kindergarten und Grundschule sollen theoretisch, empirisch, historisch und pädagogisch-praktisch aus verschiedenen Forschungszugängen heraus reflektiert werden.

Weitere Informationen: www.uibk.ac.at



November 2020

Call for Papers for a thematic issue of Social Inclusion
“Education, Politics, Inequalities: Current Dynamics and Perspectives”

Guest editors: Kenneth Horvath (Lucerne, CH) and Regula Julia Leemann (Basel, CH)
This special issue of Social Inclusion enquires into the manifold forms of interplay that currently unfold between orders of social inequality and educational politics, discourses, institutions, and practices. The contributions to this special issue will focus on a wide range of aspects, allowing for a multifaceted appraisal of the processes involved.
Both empirical studies and conceptual/theoretical papers that further the capacity to analyse education systems in their social and political contexts are welcome. Studies with a comparative outlook are particularly welcome.

Deadline for abstracts: 30 November 2020
More: www.bildungssoziologie.ch


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